Milliseid aegu Ott Tänak aasta esimesel MM-rallil Monte Carlos näitab, on kõigile suur küsimärk. Ka rallimehe enda jaoks.
„Happy new year!” kõlab Monte Carlo ralli teenindusalas igal sammul. Piloodid naasevad testikatselt ja Eesti Päevalehele on Ott Tänaku intervjueerimiseks eraldatud täpselt kümme minutit, sest meie selja taha on end järjekorda võtnud ka muu maailma sulesepad, kõigil mõtteis üks ja sama küsimus: mida 27-aastasest eestlasest algaval rallil oodata?
Ott Tänak on küll 2012. aastal Monte Carlos sõitnud, kuid suurt midagi kaasa võtta tal sellest ajast pole. „Kõik on uus. Ühtegi siinset katset ma varem sõitnud ei ole. Meie jaoks täiesti uus ralli. Monte Carlo on kindlasti sel hooajal minu nõrgim lüli,” ütleb Tänak, kui on lõpetanud testikatse paremuselt 12. ajaga.
Meie jaoks täiesti uus ralli. Monte Carlo on kindlasti sel hooajal minu nõrgim lüli.
Suuri järeldusi tema sõnul testikatse aegadest teha ei maksa. „Proovisime erinevaid rehve ja asju. Pigem kogusime enda jaoks andmeid, kuidas teatud rehvid teatud oludes töötavad,” lausub
Tänak
Kuigi Tänak ei tunne ennast siinsetel teedel kõige mugavamalt, ei lähe ta siiski homme starti mõttega see võistlus kiiresti seljataha jätta. „Tahaks ikka mingi mõistliku kogemuse siit saada, et järgmisel aastal oleks lihtsam tagasi tulla ja saaks juba võidu sõita. Ülejäänud etappe peale Monte Carlo oleme rohkem sõitnud ja seal oleme kindlasti palju tugevamad.”
Ott Tänak sõitis eile Monte Carlo ralli testikatsel välja 12. aja. Kuidas keeruliste teeoludega ralli edasi kulgeb, Tänaku sõnutsi eilse põhjal veel järeldada ei saa. FOTO: Karli Saul
Milliseid aegu meie ralliässalt eelolevatel päevadel oodata? Esikolmik, esikuuik või esikümme? „Kui omale ajad välja mõtleks, oleks päris lihtne võidu sõita. Kahjuks päris nii lihtne see asi pole,” ei taha Tänak ennustamisega tegeleda. „Hakkame vaikselt minema ja vaatame, mis saab. Võtame sellise rütmi, kus me ennast mugavalt tunneme. Ralli on päris pikk. Olud on keerulised. Kindlasti hakkab midagi juhtuma. Peame lihtsalt tegema nii, et meiega ei juhtuks,” viitab Tänak tõsiasjale, et esmalt tuleb auto ikka tee peal hoida.
Keerulised olud
Kirjade järgi peaks Monte Carlos olema talveralli, kuid Prantsusmaa väikelinna Gapi sisse sõites näeb ka iga pealtvaataja, et teeolud on kirjumast kirjud. „Paar päeva on stardini aega, siis näeb, mis tegelikult saama hakkab, aga rajaga tutvumise ajal olid tõesti päris keerulised olud. Lumi, jää ja asfalt segamini. Kõik katsed on erinevad, aga kuna me peame kaks või kolm katset ühe ringiga sõitma, siis alati ei saa õiget rehvi. Tuleb kindlasti olukord, kus tuleb mingites oludes vale rehviga sõita. See on omaette väljakutse,” kirjeldab Tänak.
Sõitjad ei tea isegi seda, millised olud neid tänaõhtustel katsetel ootavad. „Need on kitsad ja tehnilised katsed. Kui me rajaga tutvusime, oli alguses kuiv asfalt, teise katse peal sadas vihma, aga ööseks lubatakse suisa lund. Siin oleneb kõik heast rehvivalikust. Siin ei võida see, kes on puhtalt kõige kiirem, vaid see, kes on piisavalt tark ja teeb õigeid valikuid,” selgitab Eesti rallimees.
Muutlikes oludes kulub igasugune kõrvaline abi marjaks ära. Selleks on Tänaku ja Mõlderi kõrvale teeoludega tutvuma palgatud Tänaku endine paarimees Kuldar Sikk ja soomlane Timo Kankkunen, kelle ingliskeelne ametinimetus on gravel crew (teekatte meeskond).
„Meie ülesanne on rada kaks-kolm tundi enne katset läbi sõita ja legendi täiendada infoga, kus on lumi, jää või pori jms. Mina helistan Raigole ja annan teada, et sellel leheküljel, sellel kohal on selline asi, ja tema teeb legendi parandused sisse,” kirjeldab Sikk oma tööd.
Tänaku endine kaardilugeja arvab samuti, et päris lõpuni ei maksa piloodil gaasipedaali Monte Carlos vajutada. „Päris piima ei kannata vedada, aga esimesel võistlusel väga hulluks ka ei tasu minna,” hindab Sikk.
>
0
"If you're in a hurry there's no time to lift." Ott Tänak, Rally Poland 2016
Eestlaste seisukohast tuletab hetkeseis mulle kangesti meelde 2003. aastat, kui Märtin oli värskelt saanud Fordi esisõitjaks ja uue hooaja alguses oodati, kuidas ta selle rolliga hakkama saab. Erinevus ilmselt küll selles, et praegune Ford pole nii tugev tegija kui tollane...
Lithium kirjutas:Portugalis juba ehk on.. 2003 aastal sõideti ka esimesed kolm rallit samuti 2002 aasta masinaga.. kuidagi kahtlaselt sarnane on kõik..
VW-st kiiremat autot ikka annab teha, eriti arvestades eelarvelisi erinevusi ja ilmselt ka muud kvaliteeti. Ses mõttes, et 2003 Ford oli kiiruselt absoluutne tipp, kuigi vastupidavus jättis soovida...
Aga elame-näeme.
Kui testida saavad, ford valule vastu peab ja legend klapib, siis ei näe absull probleeme meite ekipaaži Rootsis poodiumil näha.
Tuleb kindlasti palju huvitavam ralli kui monte, sest rohkem eestlasi stardis/raja ääres:)