
Argentiina ralli ajalugu:
Argentiina ralli sai MM-staatuse 1980. aastal. Esimesed võitjad Lõuna-Ameerikas olid sakslased Walter Röhrl - Christian Geistdörfer Fiat Abarth 131-l. Alates Moskva olümpiamängude aastast on Argentiina ralli jäänud toimumata vaid korra, aastal 1982. Tol aastal asendati ralli Argentiina ja Suurbritannia vahelise Falklandi sõja tõttu Brasiilia ralliga - võitis Michele Mouton. Sõda kestis kokku 74 päeva ning saared kuuluvad tänaseni Suurbritanniale.
Brasiilia ralli jäi MM-kalendrisse püsima vaid kaheks hooajaks - 1981 (võitja Vatanen) ja 1982.
Ralli võistluskeskuseks oli algaastatel linnake nimega Tucuman ning hooajal 1983 oli võistluskeskuseks San Carlos de Bariloche´s. Alates hooajast 1984 on ralli võistluskeskus asunud Cordoba lähistel, erandiks on olnud vaid 1992. aasta, kui rallikeskus viidi tagasi algjuurte juurde ehk Tucumani.
Ralli on läbi aegade kuulus olnud oma veetakistuste ning tohutu publikuhuvi poolest.
Argentiina ralli võitjad on olnud sellised suured rallilegendid nagu Hannu Mikkola, Stig Blomqvist, Miki Biasion, Tommi Mäkinen, Colin McRae ja Richard Burns.
Kõige pikema ajavahega on oma võitu korrata suutnud hispaanlaste iidol Carlos Sainz. Matadoor võttis oma kolmest Argentiina ralli võidust esimese 1991. aastal ning järgmist tuli oodata koguni üksteist aastat, aastani 2002. Ralli võitis küll toona Marcus Grönholm Richard Burnsi ja Carlos Sainzi ees, kuid kuna kaks eelpool nimetatut eemaldati rallilt, kuulus võit Sainzile. Kolmanda võidu noppis hispaanlane Citroeni roolis hooajal 2004.
Ainsana on koduralli võitnud Jorge Recalde aastal 1988. Recalde näol on tänaseni tegemist ainsa lõuna-ameeriklasega, kes on MM-ralli võitnud. Recalde kordas oma võitu 1995. aastal, kuid sel hooajal sõideti Argentiinas vaid F2-klassi MM-punktidele.
10.märtsil 2001 Villa Dolorese rallil hukkunud Recalde auks nimetati alates 2005. aastast 10. märts rahvusvaheliseks Argentiina ralli päevaks.
Tootjatest on Maradona sünnimaal kõige edukam olnud seitsme võiduga Lancia.
Kas teadsid, et

Argentiina rallilt aastast 1983 pärineb senini kehtiv ühe kiiruskatse keskmise kiiruse rekord - 189km/h. Ralli võitis Soome legend Hannu Mikkola (Audi Quattro), kes sama aasta lõpus krooniti ka temale ainsaks jäänud MM-tiitliga.
Argentiina ralli 2009:
Selle hooaja Argentiina ralli sõidetakse, nagu tavaks saanud, Cordoba ümbruses, võistluskeskus asub Villa Carlos Paz´i linnakeses. Võrreldes eelmise aastaga on ralli toimumisaega kuu võrra edasi nihutatud, kuna sademete hulk on ennustuste kohaselt aprillis väiksem kui märtsis. Ralli on ainus kahest MM-rallist sellel hooajal, mis sõidetakse väljaspool Euroopat.
Rallile on registreerunud 51 ekipaaži, nendest 10 on WRC masinad. MM-punkte jagatakse kõikides masinaklassides (WRC, PWRC, JWRC).
Ralli avakatse sõidetakse 1978. aasta jalgpalli MM-areenil - Cordoba staadionil. Ralli legendaarseim kiiruskatse El Condor (SS12, 16) läbitakse laupäeval korduvkatsena.
Pikkade võistluspäevade jooksul tuleb võistlusmasinatel kohati kerkida ligi kahe kilomeetri kõrgusele merepinnast, mis omakorda tähendab masinate jõuallikatele „piiratud hingamist“.
Kokku läbitakse selle-aastasel Argentiina rallil 23 kiiruskatset ja kiiruskatse-kilomeetreid koguneb ralli lõpetajatele 331,80.
Argentiina ralli 2008 TOP3:
1.Sebastien Loeb – Daniel Elena

2.Chris Atkinson – Stephane Prevot

3.Dani Sordo – Marc Marti


Kas Mikko Hirvonen suudab Argentiinas hooaja esimese ralli võita?
Foto: www.rally-live.com
Meeskonnad:

Valitseval maailmameistril on sellel hooajal eesmärgiks võita lisaks kuuendale järjestikusele MM- tiitlile ka kõik sellel aastal plaanis olevad kaksteist rallit. Prantslane on hooaega alustanud nelja järjestikuse võiduga ning seega on plaanist 1/3 perfektselt täidetud.
Portugali teedel olid Loebile teiste kõrval konkurentsi pakkumas ka kahekordne maailmameister Marcus Grönholm. Alates üheksandast kiiruskatsest enam Loebi poolt tagasivaatamist polnud ning karjääri 51. võit Mikko Hirvoneni ees oli tõsiasi.
Alates 2005. aastast on Loeb rallit võitnud neljal korral järjest.
Starte rallil : 6 Parim tulemus rallil: 1. koht (2005-2008)
Dani Sordo hooaeg on kulgenud soovitud rada pidi. Hispaanlane on kogunud MM-punkte kõikidelt sõidetud rallidelt ning kõige kehvem tulemus on olnud Norra ralli viies koht. Sordo on enne rallit sõnanud, et ta kavatseb võidelda Loebi ja Hirvoneniga Argentiina ralli kõrgete kohtade eest . Matadoori õpilane lõpetas eelmisel aastal Argentiinas kolmandana.
Starte rallil: 4 Parim tulemus rallil: 2. koht (2008)
Viimasel viiel aastal on Argentiina teedel võrrand andekas piloot + Citroen WRC andnud vastuseks võidu. Kas ka hooajal 2009?

Mikko Hirvonen on käimasoleval hooajal üritanud leida rohtu Sebastien Loebi alistamiseks, kuid seni on see „pailapsiin“ leidmata. Kas õnnestub see Argentiinas?
Eelmisel aastal alustas Hirvonen rallit väga hea tempoga ning juhtis peale nelja kiiruskatset Loebi ees koguni 50,8 sekundiga, kuid viiendal katsel purunenud vedrustuse tõttu oli soomlane sunnitud ralli avapäeva katkestama ning jätkama superrally süsteemis.
Hirvonenil on Argentiina rallilt ka häid mälestusi – hooajal 2004 võitis soomlane Subaru tehasemeeskonna värve esindades oma esimese kruusakiiruskatse (SS24).
Starte rallil: 5 Parim tulemus rallil: 3. koht (2007)
Vähesed uskusid peale Portugali ralli avapäeva, et me sellel hooajal veel Jari Matti Latvalat näeme Fordi tehasemeeskonna värve esindamas, kuid Malcolm Wilson otsustas kiirele ja uljale soomlasele veel ühe võimaluse anda.
Latvala ja kaardilugeja Miikka Anttila alustasid, nagu sel hooajal tavaks saanud, avapäeva ideaalselt ning juhtisid rallit peale avakatseid, kuid neljandal kiiruskatsel sõitis Fordi duo teelt välja ning tulemuseks oli 150 meetrit kukkumist ning 17 korda üle katuse käimist. Lisaks kõige vägevamale tuleb Latvalal ja Anttilal kindlasti tänada ka FIA-t, tänu kellele on tänapäeva turvanõuded rallimasinatele nii karmid, et praktiliselt taastamatust võistlusmasinast astusid võidusõitjad välja omal jalal ning ilma ühtegi tõsist vigastust saamata.
Latvala eesmärk on selle-aastasel Argentiina rallil vältida samasugust viga nagu juhtus eelmise aasta ralli teisel kiiruskatsel. Toona sõitis soomlane teelt välja ning kaotas teele tagasi saamisega ligi üheksa väärtuslikku minutit, olles enne väljasõitu teisel kohal.
Meeskonna bossi Malcolm Wilsoni poolt on tulnud Latvalale kindel sõnum, et auto peab finišisse jõudma ühes tükis ning Latvala enda sõnade kohaselt on ta rahul neljanda kohaga ning kõrgemad kohad oleksid juba boonus.
Starte rallil: 3 Parim tulemus rallil: 4. koht (2007)

Henning Solbergi hooaeg on kulgenud üle kivide ja kändude, kuid hoolimata sellest on norralane alati positiivse hoiaku säilitanud ning punktitabeli üldarvestuse viies koht annab tunnistust sellest, et senini on kõik õiges suunas liikunud. Kindlasti ihkab Henning parandada eelmise hooaja Argentiina ralli vead ning ületada seni parimat tulemust, mis pärit hooajast 2007. Positiivse tulemusena tasub kindlasti veel ära märkida, et hooajal 2006 võitis Henning oma esimese MM-kiiruskatse just Argentiina rallil (SS16).
Henning katkestas eelmisel hooajal Argentiina ralli viimase võistluspäeva esimesel kiiruskatsel vedrustuse purunemise tõttu.
Starte rallil: 3 Parim tulemus rallil: 5. koht (2007)
Fordi meeskonna bossi Malcolm Wilsoni poeg Matthew Wilson on hooaega alustanud vägagi positiivsete tulemustega. Ainus punktidest ilma jäämine tuli eelmiselt MM-rallilt Portugalis. Wilson oli samuti Portugalis korraliku tulemust saavutamas, kuid ralli viimasel kiiruskatsel tehtud sõiduviga maksis viienda koha punktid. Kindlasti ihkab Wilson Argentiinas head sõitu näidata ning lõpetada taas punktikohal.
Noor britt katkestas eelmise aasta Argentiina ralli eelviimasel kiiruskatsel samal põhjusel kui Henning.
Sarnaselt meeskonnakaaslasele võitis ka Wilson oma esimese MM-kiiruskatse 2006. aasta Argentiina rallil (SS22). Wilson oli toona ainult 18-aastane ning on kuni tänaseni läbi aegade kõige noorem sõitja, kes on MM-ralli kiiruskatse võitnud.
Starte rallil: 3 Parim tulemus rallil: 8. koht (2006)

Noor prantslane Sebastien Ogier pole kunagi varem Argentiina MM-rallil osalenud ning kindlasti läheb tema rallile eelkõige kogemusi omandama. Senised hooaja kruusarallid pole prantslasele punktilisa toonud.
Starte rallil: debüüt
Citroen Junior meeskonna teine piloot Conrad Rautenbach saabub Argentiina ralli starti üsna tuliste mälestustega Portugali rallilt.
Sarnaselt Matthew Wilsoniga tegi ka Rautenbach Portugali ralli viimasele kiiruskatsel sõiduvea. Kui briti tulemuseks olid väljasõidu tagajärjel kaotatud MM-punktid ning veidi „kortsus“ Ford Focus, siis zimbabwelase käsi nii hästi ei käinud ning tema võistlusmasinast jäid peale tulekahju järgi vaid riismed.
Rautenbachi karjääri parim MM-tulemus on pärit just Argentiinast ning seda hooajast 2008, kui ta lõpetas ralli neljanda kohaga.
Peale Argentiina rallit on Rautenbachil plaanis osaleda mai alguses toimuval IRC-sarja kuuluval Sata Rallye´l Peugeot 207 S2000 roolis.
Starte rallil: 1 Parim tulemus rallil: 4. koht(2008)

Kohalike fännide suureks rõõmuks on 2009. aasta Argentiina ralli stardis nende suur staar Federico Villagra.
Villagra on peale come back´i mõlemad sellel hooajal sõidetud rallid punktikohal lõpetanud. Eelmisel aastal lõpetas Villagra koduralli kuuenda kohaga, mis on tema WRC-karjääri senine parim tulemus.
Kindlasti üritab Villagra seda saavutust koduteede tundmise ja miljonite fännide toetuse abil korrata ning hea õnne korral ka parandada.
Starte rallil: 10 Parim tulemus rallil: 1. koht (2007 PWRC), 6. koht (2008 WRC)

Kõige kogenum piloot Argentiina ralli stardis on norralane Petter Solberg. Eksmaailmameister on Argentiina mägistel teedel võistelnud kokku üheksal korral ning on Villagra järel selles arvestuses mitte-kohalikest sõitjatest esimene.
Peale neljanda kohaga lõppenud Portugali rallit levis uudis, et norralane põeb viirust (leegionäritõbi), mis võib lõppeda väga halvasti, kuid õnneks on Solberg sellest haigusest nüüdseks peaaegu taastunud ning valmis andma talle omast lahingut stardist finišini.
Petter sõnas enne rallit, et tema eesmärk on hooaeg lõpetada kolmandana ning kohad alla selle on pettumus.
Vahepealsel perioodil käis ta Fiat Abarth Grande Punto S2000 rallimasinat testimas ning Petteri esimesed muljed masinast olid positiivsed.
Hooajal 2008 katkestas ta samal katsel ja samas kohas, kus ka vend Henning. Põhjuseks oli voolu kadumine võistlusmasinast.
Starte rallil: 9 Parim tulemus rallil: 2. koht (2002; 2006)

Aasta Sõitjad Auto Tulemus
2002 Markko Märtin – Michael Park Ford Focus RS WRC 02 4
2003 Markko Märtin – Michael Park Ford Focus RS WRC 03 K
2004 Markko Märtin – Michael Park Ford Focus RS WRC 04 K
2005 Markko Märtin – Michael Park Peugeot 307 WRC 6
2006 Jaan Mölder jr. – Katrin Becker Ford Fiesta S1600 45 (JWRC 4)
2008 Martin Rauam – Silver Kütt Mitsubishi Lancer EVO IX 13 (PWRC 5)
MM-arvestus peale 4/12 (sõitjad):
1.Sebastien Loeb 40
2.Mikko Hirvonen 30
3. Dani Sordo 23
4.Petter Solberg 14
5.Henning Solberg 14
6.Matthew Wilson 8
7. Jari Matti Latvala 6
8.Chris Atkinson 4
9.Federico Villagra 4
10.Sebastien Ogier 3
11.Conrad Rautenbach 3
12.Mads Ostberg 3
13Khalid Al-Qassimi 3
14.Urmo Aava 1
MM-arvestus peale 4/12 (meeskonnad):
1.

2.

3.

4.

5.

Argentiina ralli 2009 osalejad
Argentiina ralli shakedown tulemused:
1. Sebastien Loeb - Daniel Elena -

2. Mikko Hirvonen - Jarmo Lehtinen -

3. Dani Sordo - Marc Marti -

4. Petter Solberg - Phil Mills -

5. Henning Solberg - Cato Menkerud -

6. Jari-Matti Latvala - Miikka Anttila -

7. Matthew Wilson - Scott Martin -

8. Sebastien Ogier - Julien Ingrassia -

9. Federico Villagra - Jorge Perez Companc -

10. Conrad Rautenbach - Daniel Barritt -

Argentiina ralli 2009 esimese võistluspäeva katsed SS1-SS9 142,16km
Reede 24.04
SS1 SUPER SPEC. CORDOBA STADIUM 1 2.40 km 01:05
SS2 LA CUMBRE-AGUA DE ORO 1 14.94 km 13:45
SS3 ASCOCHINGA-LA CUMBRE 1 22.38 km 14:41
SS4 CAPILLA DEL MONTE-SAN MARCOS 1 22.95 km 15:44
SS5 SAN MARCOS-CHARBONIER 1 9.61 km 16:16
SS6 ASCOCHINGA-LA CUMBRE 2 22.38 km 20:26
SS7 CAPILLA DEL MONTE-SAN MARCOS 2 22.95 km 21:29
SS8 SAN MARCOS-CHARBONIER 2 9.61 km 22:01
SS9 LA CUMBRE-AGUA DE ORO 2 14.94 km 23:04
Kasulikke linke ralli jälgimiseks:
http://www.wrc.com/jsp/index.jsp?lnk=40 ... ally_id=RA
http://www.citroen-wrc.com/spip.php?pag
http://www.vysledky-rally.cz/
http://www.ewrc-results.com/results_main.php
http://www.rallyargentina.com/english/
Raadio:
http://wrc.com/jsp/wrr_pop.jsp