
Soome ralli ajalugu
Soome ralli ajalugu ulatub aastasse 1951, mil esimest korda korraldati Jyvaskylän Suurajot. Aastal 1954 muudeti võistluse nimi 1000 Järve ralliks, 1994. aastal sai võistlus peasponsoriks Neste ja alates 1997 kannab see nime Neste Rally Finland. 2006.aastal muudeti ralli nimi Neste Oil Rally Finlandiks – selline on ralli nimi tänaseni. Ralli keskus on esimesest võistlusest saadik püsinud Jyvaskyläs.
Ralli on sõitjate ning fännide seas populaarne oma kiirete kruusateede ja paljude trampliinidega, kus võistlusautod püsivad sama palju õhus kui maa peal. Meeskonnad on Neste Rally Finlandi neljal korral hooaja parimaks ralliks hääletanud (1998, 2002-2004). Sellist hat-tricki pole ette näidata ühelgi teisel MM-rallil.
Rallil on läbi ajaloo domineerinud skandinaavlased, 58 aasta jooksul on ralli võitnud vaid neli mitte-skandinaavlast. Esimene väljastpoolt Põhjamaid pärit rallisõitja, kes suutis skandinaavlased seljatada, oli Carlos Sainz aastal 1990. Kaks aastat hiljem kordas seda saavutust 1994. aasta maailmameister Didier Auriol. Järgmist võitu pidid mitte-skandinaavlased ootama 11 aastat – aastal 2003 võitsid ralli Ford Focus WRC-l Markko Märtin – Michael Park. Viimati suutsid Soome teedel ralli võidu võtta Sebastien Loeb – Daniel Elena, see toimus aastal 2008. Soome ralli on läbi ajaloo seitsmel korral võitnud soomlaste rallilegend Hannu Mikkola, temaga võrdselt võite on saanud ka Marcus Grönholm.
Soome ralli 2010
Soome MM-ralli on hooaja kaheksas ralli ning MM-punkte jagatakse WRC, P-WRC ja S-WRC arvestuses. Soome ralli tähistab sellele hooajal oma kuuekümnendat juubelit.
Tavapärase kolme võistluspäeva jooksul sõidetakse sellel aastal Soome kiiretel kruusateedel kaks pikka võistluspäeva.
Ralli algab küll juba neljapäeval, kuid „avapäeval“ sõidetakse vaid 4,46km pikkune Rannankylä testikatse ja ralli esimene kiiruskatse Laajavuori 4,19km.
Selle aasta esimene katse oli eelmisel aastal testikatse, muudetud on vaid katse algust.
Ralli nädalavahetuseks lubatakse Jyväskyla ümbrusesse vihma, kuigi täna oli Soomes viimase kaheksakümne aasta palavaim päev.
Hooaja kolmanda stardi teevad Pirelli Star Driver meeskonna sõitjad Ott Tänak – Kuldar Sikk. Eestlased võitsid Soome MM-ralli eel peetud Mad Croc Rally Estonia N-rühma arvestuses ning kindlasti lähevad võimalikult kõrget kohta püüdma ka Soomest.
Tänasel testikatsel näitasid Tänak – Sikk N-rühma teist aega ning olid vaieldamatult parimad Pirelli Star Driver sõitjad. Testikatse oli vahepeal ligi tunniks turvalisuse probleemide tõttu peatatud.
Soome rallilegendide come back traditsiooni jätkab sellel aastal neljakordne maailmameister Juha Kankkunen. Rallilegend toob koos kaardilugeja Juha Repoga Soome ralli kuuekümnendal juubelirallil starti Stobart värvides Ford Focus WRC. Ennem Kankkuneni on Soome MM-rallil üheks ralliks taas starti tulnud : Markku Alen, Ari Vatanen ja Timo Salonen.
Võistluse starti asub 102 ekipaaži (15 WRC masinat ja 17 S2000 masinat).
Kokku läbitakse kolme päeva jooksul 19 kiiruskatset ja 310,05 kiiruskatsekilomeetrit
Tänasel ametlikul pressikonverentsil osalesid WRC sõitjatest: Sebastien Loeb, Sebastien Ogier, Mikko Hirvonen, Kimi Räikkonen.
Siit mõned sõitjate mõtted ja kommentaarid ennem algavat juubelirallit:
Sebastien Loeb:
Bulgaarias sõnasid, et 2008 aastal Soome MM-rallit võites võtsid liialt palju riske ning nii palju enam riskida ei soovi, kas see mõte on tänaseks muutunud?
SL: Soovin Soomest lahkuda võimalikult paljude MM-punktidega, kuid ülemääraseid riske võtma ei hakka. Seega üritan ralli alguses Mikkot ja Jari-Mattit pinge all hoida ning eks siis saab näha, mis toimuma hakkab.
Hiljuti selgus ka, et näeme Sebastien Loebi ka sõitmas hooajal 2011. Kas see otsus tuli kergelt?
SL: Otsus tuli suhteliselt kergelt kuna ma ei soovi veel karjääri lõpetada.
Soome MM-rallil on Citroen Total WRT teine sõitja Sebastien Ogier, tavapärase Dani sordi asemel, kas see mõjutab midagi?
SL: Ainus vahe on see, et seekord on meeskonna sisene võitlus Seb vs Seb ja mul on hea meel, et Ogier otsustas jätkata ka tulevikus Citroeni värvides.
Hooajal 2011 osaleb valitud etappidel MM-sarjas come backi tegev Mini. Kas see on WRC sarjale hea uudis?
SL: See on kahtlemata hea uudis, sest uusi tootjaid ja sõitjaid on MM-sarja vaja ning loodetavasti innustab Mini samm ka teisi tootjaid.
Mikko Hirvonen:
Eelmisel aastal võitsid Soome MM-ralli, kuid sellel aastal pole hooaeg läinud plaanipäraselt, miks?
MH: Olen teinud hooaja jooksul mitmeid vigu (Uus-Meremaa, Türgi, Jordaania) ja samuti olime kõvasti tempost maas Mehhikos ning Bulgaarias. Oleme ennem Soomet teinud kõvasti teste ning üritame taas leida sõidukindluse ning kiiruse just koduteedel (Hirvonen ja Latvala läbisid ennem Soome MM-ralli 300-500 testikilomeetrit).
Kas eelmise aasta võit lisab lisapingeid?
MH: Pingeid see ei lisa. Üritame lihtsalt anda endast parima, et võitu prantslastele mitte loovutada.
Selle hooaja sõitjate tiitel on juba käest libisenud, kuid peame Jari-Mattiga koos pingutama, et võidelda tootjatetiitli eest.
Laupäeval tähistad oma kolmekümnendat sünnipäeva, kas tuleb topelt pidu?
MH: Loodan küll, et lisaks sünnipäevale saan tähistada ka teist Soome MM-ralli võitu.
Kimi Räikkonen:
Bulgaaria MM-ralli esimesel võistluspäeval näitasid head tempot, kas olid sellega ise rahul?
KR: Olin tempoga rahul, kuid lõpetasime päeva ikkagi kraavis. Õnneks saime järgnevatel päevadel jätkata ning koguda väärtuslikke kogemusi.
Osalesid eelmisel aastal S2000 Fiat roolis, kas saad ka sellele aastal kasutada sama legendi?
KR: Osaliselt küll, kuid pidime muutma veidike legendi kuna S2000 ja WRC auto kiirused on erinevad. Loodetavasti saime legendi paika ja ei lõpeta sellel aastal samas kurvis kus eelmine aasta.
Mida Sa arvad F1 tiimikorraldustest?
KR: Ma ei ole vormel 1 sõitja, mind ei huvita see mis nad seal teevad.
Sebastien Ogier:
Oled sõitnud väga suurepärase hooaja ja nüüd olen Soome MM-rallil stardis Citroen Total WRT meeskonna värvides. Kas see lisab pingeid?
SO: Hooaeg on olnud tõesti hea ja loodetavasti jätkub samas rütmis. Mis puudutab Soome MM-rallit, siis lisapingeid on natukene rohkem kuna pean mõtlema eelkõige meeskonnapunktidele. Ralli saab olema raske kuna ees on ootamas kaks väga pikka võistluspäeva.
Üritan anda endast parima ja eks me laupäeval finišis näeme kas see ka õnnestus.

Ott Tänak - Kuldar Sikk NORF 2010 testikatsel
Foto: Ray Põder

Aasta Sõitjad Auto Tulemus
1979 Eedo Raide – Georg Valdek Lada 1300 38
1979 Heiki Ohu – Toomas Diener Lada 1300 43
1981 Heiki Ohu – Toomas Diener Lada 21011 K
1982 Heiki Ohu – Toomas Diener Lada 21011 K
1982 Eedo Raide – Georg Valdek Lada 21011 21
1983 Heiki Ohu – Toomas Diener Lada 1300 52
1983 Joel Tammeka – Ants Kulgevee Lada 2105 43
1984 Joel Tammeka – Ants Kulgevee Lada 2105 K
1986 Vallo Soots – Toomas Putmaker Lada 2105 32
1987 Joel Tammeka – Ants Kulgevee Lada 2105 22
1988 Hardi Mets – Udo Mets Lada 2105 K
1988 Ilmar Raissar – Rein Talvar Lada 2105 18
1988 Raido Rüütel – Tõnu Vunn Lada Samara K
1989 Aare Klooren – Toomas Kreek Volkswagen Golf K
1989 Ilmar Raissar – Rein Talvar Lada Samara K
1989 Andres Pästlane – Georg Valdek Peugeot 205 K
1990 Priit Kasak – Toomas Kasak Lada Samara 48
1991 Priit Kasak – Toomas Kasak Lada Samara K
1995 Priit Kasak – Toomas Kasak Mitsubishi Galant 12
1996 Ivar Raidam – Margus Karjane Mitsubishi Lancer EVO III 18
1996 Riho Parts – Aare Kaaristo Mitsubishi Lancer EVO III 25
1996 Toomas Tõldsepp – Marti Tõldsepp Ford Escort Cosworth K
1997 Ivar Raidam – Margus Karjane Mitsubishi Lancer EVO IV K
1997 Margus Murakas – Toomas Sildmäe Subaru Impreza 30
1997 Markko Märtin – Toomas Kitsing Toyota Celica ST185 K
1998 Markko Märtin – Toomas Kitsing Toyota Celica GT-Four ST205 12
1998 Margus Murakas – Peep Kallaste Subaru Impreza K
1999 Markko Märtin – Toomas Kitsing Toyota Corolla WRC K
1999 Margus Murakas – Peep Kallaste Subaru Impreza 30
1999 Toomas Nurmsalu – Jüri Kulli Mitsubishi Lancer WVO IV K
2000 Markko Märtin – Michael Park Toyota Corolla WRC 10
2000 Aleksander Käo – Aare Ojamäe Mitsubishi Lancer EVO IV K
2000 Margus Murakas – Peep Kallaste Subaru Impreza K
2000 Toomas Nurmsalu – Jüri Kulli Mitsubishi Lancer EVO IV 33
2001 Markko Märtin – Michael Park Subaru Impreza (44S)WRC 5
2001 Toomas Tõldsepp – Ivar Veerus Volkswagen Golf Kit Car 43
2002 Markko Märtin – Michael Park Ford Focus RS WRC 02 5
2002 Urmo Aava – Toomas Kitsing Ford Focus WRC K
2003 Markko Märtin – Michael Park Ford Focus RS WRC 03 1
2003 Urmo Aava – Kuldar Sikk Suzuki Ignis S1600 25
2004 Markko Märtin – Michael Park Ford Focus RS WRC 04 2
2004 Urmo Aava – Kuldar Sikk Suzuki Ignis S1600 23
2005 Markko Märtin – Michael Park Peugeot 307 WRC 3
2005 Urmo Aava – Kuldar Sikk Suzuki Ignis S1600 16
2005 Gunnar Tamm – Kalev Kuzmin Subaru Impreza 24
2006 Urmo Aava – Kuldar Sikk Suzuki Swift S1600 K
2006 Jaan Mölder jr. – Katrin Becker Suzuki Ignis S1600 28
2007 Urmo Aava – Kuldar Sikk Mitsubishi Lancer WRC05 7
2007 Jaan Mölder jr. – Katrin Becker Suzuki Swift S1600 47
2007 Aigar Pärs – Ken Järveoja Suzuki Swift S1600 K
2007 Priit Saluri – Indrek Lepp Mitsubishi Lancer EVO IX 26
2007 Kaspar Koitla – Toomas Valter Honda Civic Type-R 28
2008 Urmo Aava – Kuldar Sikk Citroen C4 WRC 16
2008 Jaan Mölder jr. – Frederic Micolette Suzuki Swift S1600 K
2008 Kaspar Koitla – Rein Jõessar Honda Civic Type-R K
2009 Ott Tänak – Kristo Kraag Subaru Impreza WRX STi K
2009 Urmo Aava – Kuldar Sikk Honda Civic Type-R R3 29
2009 Georg Gross – Raigo Mõlder Subaru Impreza WRX STi K
MM-arvestus peale 7/13 (sõitjad):
1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

MM-arvestus peale 7/13 (meeskonnad):
1.

2.

3.

4.

5.

Katsevõidud peale 7/13:
1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

Ralli võidud peale 7/13:











Neste Oil Rally Finland shakedown Rannankylä 4,46km tulemused:
1. Mikko Hirvonen

2. Sebastien Loeb

3. J-M Latvala

4. Sebastien Ogier

5. Dani Sordo

6.Petter Solberg

7. Henning Solberg

8. Mads Östberg

9. Kimi Räikkonen

10. Matthew Wilson

11. Khalid Al Qassimin

12. Juha Kankkunen

Ott Tänak Mitsubishi Lancer EVO X 02:15,3 +00:13,1
Neste Oil Rally Finland 2010 esimese võistluspäeva kiiruskatsed SS1-11 , 147,39km
Neljapäev, 29 Juuli
SS1 Laajavuori 1 4,19km 18:45
Reede, 30 Juuli
SS2 Urria 1 12,75km 07:42
SS3 Jukojärvi 1 22,29km 08:40
SS 4 Urria 2 12,75km 10:06
SS5 Jukojärvi 2 22,29km 11:04
SS6 Lankamaa 24,87km 13:58
SS7 Sirkkamäki 1 6,45km 15:01
SS8 Myhinpää 1 15,52km 15:36
SS9 Sirkkamäki 2 6,45km 17:27
SS10 Myhinpää 2 15,52km 18:02
SS11 Laajavuori 2 4,31km 20:00
Kasulikke linke ralli jälgimiseks:
http://www.wrc.com/jsp/index.jsp?lnk=40 ... lly_id=FIN
http://www.citroen-wrc.com/spip.php?pag
http://www.vysledky-rally.cz/
http://www.ewrc-results.com/results_main.php
Raadio:
http://www.wrc.com/fanzone/rally-radio/pop/