Nando ka pildil ja puha.viplala kirjutas:Kohtumine Jaapanis
Toyota WRC
Moderaatorid: KAIKUL, Jaanus, Strike, jagr, Erki
-
- Diagnoos: rallisõltlane
- Reactions: 0
- Postitusi: 1282
- Liitunud: 03 Apr 2009, 16:21
- Asukoht: Raasiku
Re: Toyota WRC
Toyota peainsener: perfektsionist Tänak paneb meeskonna täie jõuga tööle
Toyota peamehaanik Tom Fowler tunnistab, et on Ott Tänakult palju abi saanud.Foto: Toyota Gazoo Racing
Toyota rallimeeskonna peainseneri Tom Fowleri sõnul pole Ott Tänaku jaoks auto iial täiuslik.
Kui Fowler saaks kõik ära rääkida nii, nagu asjad on... Ent ta ei saa. Pole mõtetki teda veenda, et ärgu muretsegu, vaevalt hakkavad rivaalid Eesti Päevalehte lugema.
See, et mees niikuinii eriti palju ei räägi, selgub juba enne intervjuud. Fowleri jaoks on rallipargis vaba aega ainult siis, kui autod pärast hoolduspausi kiiruskatsetele suunduvad. Austraalias võttis Tänak laupäeva pärastlõunasteks katseteks kaasa ühe asemel kaks varurehvi. Miks? „Ma ei saa öelda,” vastab Fowler. Kas seepärast, et on oodata vihma? „Ma ei saa öelda.”
Kuivõrd erineb praegune Toyota hooaja alguse Toyotast?
Keeruline öelda. Meil on uus mootor, millel parandasime väändemomenti ja tegime auto paremini juhitavaks – võimsust juurde ei tulnud –, uus vedrustus... Kuid väga palju on muudetud seda, mis ei käi homologeerimise alla. Areneme järjepidevalt.
Kui lähedal te täisulikkusele olete?
Ei kasutaks sõna „täiuslik”, pigem „optimaalne”. Mõnel rallil, näiteks Soomes, oleme optimaalsele väga-väga lähedal. Ehk siis väga keeruline on veel paremaks saada, mänguruumi ei ole enam palju alles. Mingites tingimustes – aeglasel ja karmil Türgi rallil – on optimaalseni palju maad. Järgmisel aastal oleme juba paremad.
SEOTUD LOOD:
• Tommi Mäkinen kritiseeris teravalt WRC-sarja: miks me siin oleme? (4) 21.11.2018
Tänak on rääkinud, et auto on suuresti tänu seadistusele paremaks läinud.
Nii on. Auto geomeetria parandamine, vedrustuse ja diferentsiaalide reguleerimine, esi- ja tagaosa kombinatsioon, tasakaalu leidmine. Siin ei käi jutt suurtest sõlmedest, vaid väga väikestest detailidest. Hulgast pisiasjadest, mis annavad kokku suure tulemuse. Kusjuures auto seadistamine on personaalne nii rallisid, tingimusi kui sõitjaid silmas pidades.
”
Tom Fowler: „Kui ta teatab, et see või teine käib kah, võib juba tõsist rõõmu tunda.”
Jari-Matti Latvala tõdes, et tema Tänaku seadistusega sõita ei suudaks.
Seadistus põhineb sellel, mida sõitja oma sõidustiili arvestades autolt tahab. Latvala stiil erineb Tänaku omast suuresti, kusjuures Esapekka Lappi on Tänakule märksa lähemal. Seepärast ongi igale sõitjale reguleeritud oma auto, kuigi erinevused on väga väikesed. 99% detailidest on kõigil samad, jutt käib 1%-st. Piltlikult võib öelda, et sõitjate autodel on erinevad vedrud ja vedrukesed.
Kuivõrd oli Tänakust selle aasta jooksul abi Toyota paremaks muutmisel?
Väga palju. Iga uue sõitjaga õpid midagi. Huvitav on siis, kui uustulnuk teeb esimesed sõidud ja saad hinnangutest teada, kui hea on auto üldises plaanis. Toyota polnud paha, aga Tänak andis meile uue suuna, kuhu liikuda. Uurisime tema ideid väga põhjalikult, otsustasime need kasutusele võtta ega kahetse.
Kas Tänaku perfektsionism inseneridel pead valutama ei pane?
Ei, ja ei saa öelda, et temaga oleks keeruline asju ajada. Aga jah, ta surub kogu meeskonna täie jõuga tööle, samaga motiveerib meid. Tänak ei ütle iial, et asi on täiuslik. Kui ta teatab, et see või teine on hea küll, võib juba tõsist rõõmu tunda. Tänak tahab parimat, aga sama tahame meie. Kui kõik oleks hea, siis poleks ju arengut, poleks enam kuhugi edasi minna.
Toyota peamehaanik Tom Fowler tunnistab, et on saanud Ott Tänakult palju abi. Foto: Toyota Gazoo Racing
Kas Tänak ei nõua teinekord liiga palju?
Kindlasti mitte, ta on ka realist.
Autot tunneb Tänak vist hästi, ta ju mehhaanikunagi töötanud ja tal on oma rallitiim.
Tunneb jah, perfektselt. Teab, kuidas üks või teine sõlm töötab või peaks töötama ning me saame temalt suurepärast tagasisidet. Aga ta ei kipu insenere õpetama, vaid ta annab autole hinnangu sõitja vaatenurgast. Temaga koostöö on olnud Toyotale äärmiselt kasulik.
Tänak soovib, et Toyota oleks rivaalidest alati sammukese ees. Praegu vist oletegi.
See eesmärk on meilgi ja praegu, hooaja lõpus, võib tõesti öelda, et edestame teisi. Aga kui palju, kas pool või veerand sammu, on keeruline kommenteerida. Nagu ütlesin, mõnedes tingimustes pole me parimad, aga üritame seda muuta. Auto peab lihtsalt küpseks saama.
Kas võib niisiis loota, et Tänak kroonitakse tuleval aastal maailmameistriks?
Ootasime, et ta võidaks tiitli juba tänavu, aga ju ta võidab siis aasta pärast.
Uuendused tulevad Mehhiko ralliks
Toyota rallitiimi peainsener Tom Fowler kinnitas, et uue hooaja auto on ammu töös, aga milliseid sõlmi muudetakse, pole veel otsustatud.
„Pisiarendusi teeme pidevalt. Suuremaid, mis vajavad eraldi homologeerimist – neid kutsutakse jokkeriteks –, on aastas lubatud kolm ja me kasutame kõik need ära. Praegu pole siiski veel otsustatud, mida ja mis järjekorras muudetakse. Nõndapalju võin öelda, et enne Monte Carlot me jokkerit ei kasuta, aga ilmselt teeme seda Mehhiko ralliks,” rääkis Fowler.
Tuleval hooajal on meeskondadele ette nähtud vähem testipäevi, kuid Fowleri sõnul see probleeme ei tekita: „Oleme leidnud iga ralli jaoks testimiseks väga head kohad, mis vastavad eesootavatele tingimustele, seetõttu saame hakkama.”
Toyota peamehaanik Tom Fowler tunnistab, et on Ott Tänakult palju abi saanud.Foto: Toyota Gazoo Racing
Toyota rallimeeskonna peainseneri Tom Fowleri sõnul pole Ott Tänaku jaoks auto iial täiuslik.
Kui Fowler saaks kõik ära rääkida nii, nagu asjad on... Ent ta ei saa. Pole mõtetki teda veenda, et ärgu muretsegu, vaevalt hakkavad rivaalid Eesti Päevalehte lugema.
See, et mees niikuinii eriti palju ei räägi, selgub juba enne intervjuud. Fowleri jaoks on rallipargis vaba aega ainult siis, kui autod pärast hoolduspausi kiiruskatsetele suunduvad. Austraalias võttis Tänak laupäeva pärastlõunasteks katseteks kaasa ühe asemel kaks varurehvi. Miks? „Ma ei saa öelda,” vastab Fowler. Kas seepärast, et on oodata vihma? „Ma ei saa öelda.”
Kuivõrd erineb praegune Toyota hooaja alguse Toyotast?
Keeruline öelda. Meil on uus mootor, millel parandasime väändemomenti ja tegime auto paremini juhitavaks – võimsust juurde ei tulnud –, uus vedrustus... Kuid väga palju on muudetud seda, mis ei käi homologeerimise alla. Areneme järjepidevalt.
Kui lähedal te täisulikkusele olete?
Ei kasutaks sõna „täiuslik”, pigem „optimaalne”. Mõnel rallil, näiteks Soomes, oleme optimaalsele väga-väga lähedal. Ehk siis väga keeruline on veel paremaks saada, mänguruumi ei ole enam palju alles. Mingites tingimustes – aeglasel ja karmil Türgi rallil – on optimaalseni palju maad. Järgmisel aastal oleme juba paremad.
SEOTUD LOOD:
• Tommi Mäkinen kritiseeris teravalt WRC-sarja: miks me siin oleme? (4) 21.11.2018
Tänak on rääkinud, et auto on suuresti tänu seadistusele paremaks läinud.
Nii on. Auto geomeetria parandamine, vedrustuse ja diferentsiaalide reguleerimine, esi- ja tagaosa kombinatsioon, tasakaalu leidmine. Siin ei käi jutt suurtest sõlmedest, vaid väga väikestest detailidest. Hulgast pisiasjadest, mis annavad kokku suure tulemuse. Kusjuures auto seadistamine on personaalne nii rallisid, tingimusi kui sõitjaid silmas pidades.
”
Tom Fowler: „Kui ta teatab, et see või teine käib kah, võib juba tõsist rõõmu tunda.”
Jari-Matti Latvala tõdes, et tema Tänaku seadistusega sõita ei suudaks.
Seadistus põhineb sellel, mida sõitja oma sõidustiili arvestades autolt tahab. Latvala stiil erineb Tänaku omast suuresti, kusjuures Esapekka Lappi on Tänakule märksa lähemal. Seepärast ongi igale sõitjale reguleeritud oma auto, kuigi erinevused on väga väikesed. 99% detailidest on kõigil samad, jutt käib 1%-st. Piltlikult võib öelda, et sõitjate autodel on erinevad vedrud ja vedrukesed.
Kuivõrd oli Tänakust selle aasta jooksul abi Toyota paremaks muutmisel?
Väga palju. Iga uue sõitjaga õpid midagi. Huvitav on siis, kui uustulnuk teeb esimesed sõidud ja saad hinnangutest teada, kui hea on auto üldises plaanis. Toyota polnud paha, aga Tänak andis meile uue suuna, kuhu liikuda. Uurisime tema ideid väga põhjalikult, otsustasime need kasutusele võtta ega kahetse.
Kas Tänaku perfektsionism inseneridel pead valutama ei pane?
Ei, ja ei saa öelda, et temaga oleks keeruline asju ajada. Aga jah, ta surub kogu meeskonna täie jõuga tööle, samaga motiveerib meid. Tänak ei ütle iial, et asi on täiuslik. Kui ta teatab, et see või teine on hea küll, võib juba tõsist rõõmu tunda. Tänak tahab parimat, aga sama tahame meie. Kui kõik oleks hea, siis poleks ju arengut, poleks enam kuhugi edasi minna.
Toyota peamehaanik Tom Fowler tunnistab, et on saanud Ott Tänakult palju abi. Foto: Toyota Gazoo Racing
Kas Tänak ei nõua teinekord liiga palju?
Kindlasti mitte, ta on ka realist.
Autot tunneb Tänak vist hästi, ta ju mehhaanikunagi töötanud ja tal on oma rallitiim.
Tunneb jah, perfektselt. Teab, kuidas üks või teine sõlm töötab või peaks töötama ning me saame temalt suurepärast tagasisidet. Aga ta ei kipu insenere õpetama, vaid ta annab autole hinnangu sõitja vaatenurgast. Temaga koostöö on olnud Toyotale äärmiselt kasulik.
Tänak soovib, et Toyota oleks rivaalidest alati sammukese ees. Praegu vist oletegi.
See eesmärk on meilgi ja praegu, hooaja lõpus, võib tõesti öelda, et edestame teisi. Aga kui palju, kas pool või veerand sammu, on keeruline kommenteerida. Nagu ütlesin, mõnedes tingimustes pole me parimad, aga üritame seda muuta. Auto peab lihtsalt küpseks saama.
Kas võib niisiis loota, et Tänak kroonitakse tuleval aastal maailmameistriks?
Ootasime, et ta võidaks tiitli juba tänavu, aga ju ta võidab siis aasta pärast.
Uuendused tulevad Mehhiko ralliks
Toyota rallitiimi peainsener Tom Fowler kinnitas, et uue hooaja auto on ammu töös, aga milliseid sõlmi muudetakse, pole veel otsustatud.
„Pisiarendusi teeme pidevalt. Suuremaid, mis vajavad eraldi homologeerimist – neid kutsutakse jokkeriteks –, on aastas lubatud kolm ja me kasutame kõik need ära. Praegu pole siiski veel otsustatud, mida ja mis järjekorras muudetakse. Nõndapalju võin öelda, et enne Monte Carlot me jokkerit ei kasuta, aga ilmselt teeme seda Mehhiko ralliks,” rääkis Fowler.
Tuleval hooajal on meeskondadele ette nähtud vähem testipäevi, kuid Fowleri sõnul see probleeme ei tekita: „Oleme leidnud iga ralli jaoks testimiseks väga head kohad, mis vastavad eesootavatele tingimustele, seetõttu saame hakkama.”
"If you're in a hurry there's no time to lift." Ott Tänak, Rally Poland 2016
-
- Rallifoorum 24/7
- Reactions: 0
- Postitusi: 11801
- Liitunud: 10 Dets 2011, 18:38
- Asukoht: Haabneeme
Re: Toyota WRC
Yarise etendus Jaapanis Toyota fännide päeval https://twitter.com/_amenochihare_/stat ... 8778038272
-
- Rallifoorum 24/7
- Reactions: 0
- Postitusi: 11801
- Liitunud: 10 Dets 2011, 18:38
- Asukoht: Haabneeme
Re: Toyota WRC
Toyota koolitab tulevikuks Takamoto Katsutat ja saadab ta WRC masinaga kahele Soome rallile (lumele ja kruusale).
http://www.rallism.fi/content/en/1/20068/News.html
http://www.rallism.fi/content/en/1/20068/News.html
-
- Moderaator
- Reactions: 1
- Postitusi: 19363
- Liitunud: 23 Veebr 2003, 12:43
- Asukoht: Seal kus lõpeb asfalt
- Kontakt:
Re: Toyota WRC
Rootsi WRC etappil võib Toyota neljanda autoga rajal olla ka Katsuta. Seda mainis mingis intervjuus ka Mäkinen
Man and machine against mother nature!!!
"I kneel only to god, But I don't see him here"John Abruzzi
"I kneel only to god, But I don't see him here"John Abruzzi
-
- Rallifoorum 24/7
- Reactions: 0
- Postitusi: 3574
- Liitunud: 13 Veebr 2006, 17:08
Re: Toyota WRC
Evansi kaardilugeja Barritt taaskord Katsutale. Teagi, kumma seis nüüd hapum on, M-Spordi, Evansi või mõlema.