https://sport.postimees.ee/4491385/tomm ... el-tugevam
Tommi Mäkinen: järgmisel aastal on Ott Tänak veel tugevam
Harukordselt draamarohke reede Portugali rallil puudutas kõige valusa
malt Toyotat: juba kahel esimesel katsel langesid Ott Tänak ja Jari-Matti Latvala suurest mängust. Pärast triumfi Argentinas ja õnnestunud testi suurte lootustega starti asunud meeskonna pealik Tommi Mäkinen kirus päev hiljem ebaõnne – aga ka rajajulgestajaid –, kuid vaatas lootusrikkalt tulevikku.
Muuhulgas rääkis neljakordne maailmameister usutluses Postimehele Ott Tänaku ja auto hetkeseisust, koostööst Markko Märtiniga ja veidrast põhjusest, mis lükkab tiimi logistikakeskuse Tallinna kolimise sügisesse.
Sa ei tulnudki reedel pärast tagasilööke meeskonna boksi enam tagasi. Kuidas end õhtul tundsid?
Pole põhjust salata: see pidi olema meie ralli. Ootused olid kindlasti põhjendatult väga kõrged. Kõik tundus olevat parimas korras, olime igapidi valmis. Ott näitas juba ka neljapäeva õhtul kiirust. Aga mida sa teed, kui juhtub selline ebaõnn, nagu temaga kohe juhtus? See on… (Raputab pikalt pead ja justkui irvitab saatuse üle). Ma ei teagi. Väga kiire ja karm lõppmäng.
Suudad ööpäev hiljem sellest rääkides isegi kergelt muiata.
Kõige suurem oli pettumus kahtlemata Otile endale. Aga me kõik teame: kellelgi meist pole muud võimalust kui tulevikku vaadata ja edasi minna. Käib kahjuks mänguga, mida mängime, lahutamatult kaasas. Niisugusteks löökideks tuleb valmis olla ja osata nendega elada.
Kuidas sulle tundub, kas Ott on vaimselt piisavalt tugev, et juhtunust kiiresti üle saada?
Ma mitte ei arva, vaid olen kindel, et ta on. Seda on tema olekust tunda. Ta on juba Sardiinias kindlasti taas väga näljane. Punktid läksid kaduma, aga tema edasisi tegemisi ei mõjuta juhtunu mingil moel.
Ott koges ka Mehhikos ebaõnne, kuid nüüdne oli kindlasti tema Toyota-kuude valusaim.
Kahtlemata. Sellist juhtub haruharva. Kui läheks ja prooviks samas kohas samades oludes uuesti, oleks väga keeruline nii rasket kahjustust korrata. Paraku leidis kivi just nüüd niivõrd õnnetult ja tugevalt tee radiaatorini, et… Kahju, et Ott ei saanud järgmistel päevadel kiirust näidata ja viimasel katsel vajalikke punkte jahtida.
Kas rajaturvajad peaks sellistes olukordades tegutsema kiiremini ja konkreetsemalt ning nii suured kivikamakad rajalt eemaldama?
Absoluutselt! Neil oli selleks piisavalt aega. Ka nüüd ju lõpuks reageeriti, aga meie õnnetuseks liiga hilja. Siinkohal ei pea ma silmas üldse ainult sõitjatele mõtlemist või Oti katkestamist, vaid turvalisust laiemalt. Nii suured kivid võivad auto ratta alt lennata kuhu tahes või lennutada auto kuhu tahes. See on igas mõttes äärmiselt ohtlik. Ennetustöö pidanuks olema palju teadlikum ja tõhusam.
Kuidas kommenteerid Latvala õnnetust kohe järgmisel kiiruskatsel?
Jari-Mattil kiilus kõvaketas taas veidi kinni. Niipea kui Ott katkestas, kadus tal sõidurütm ja asjad läksid täiesti segamini.
Täpsusta palun, mil moel Oti tegemised Jari-Mattit mõjutavad.
Ta hakkas mõtlema, kas Oti katkestamine avab talle nüüd võimaluse. Keskendumine peamisele ehk sõitmisele ununes ja oligi kohe õnnetus käes. See oli puhtalt tema enda viga, ei mingit vabandust.
Kas see tähendab, et Latvala tunneb end pärast Oti tulekut ja edukat algust ebakindlalt?
(Pärast mõttepausi.) Ma ei oska isegi päris täpselt seda öelda. Võib-olla pisut. Aga samamoodi on tunda, et tiimisisene konkurents on vajalikul tasemel ja nõuab igaühelt täielikku valmisolekut. Ma ei ütleks, et see on negatiivne mõjutaja.
Kas usud, et MMi üldarvestuses on Otil veel reaalsed tiitlivõimalused?
Valetaksime endile, kui ütleksime, et siin midagi ei juhtunud. Kui Neuville võidab, rebib ta vahe Otiga muidugi valusalt suureks. Aga ka Ogier’l läks halvasti. Kõik on võimalik. Võitleme lõpuni. Isegi kui see aasta ei kuulu veel Otile, on ta järgmisel kindlasti väga tugev.
Kui rahul oled auto arendustööga?
Oleme juba tõestanud, et auto potentsiaal on kõrge. Oleksid ei maksa, aga täiesti kindel, et ebaõnneta olnuks Ott siin võidupretendent.
Soome rallil toote rajale uue mootoriga Toyota. Samas olite juba mullu kodurallil väga kiired. Miks just seal?
Kuna nii-öelda jokkerit saab kasutada kord hooaja jooksul, on alati mõttekoht: millal seda teha? Ka mullu valisime Soome ralli. Toimis. Uue mootori testimine käib, kogume kilomeetreid. Eelkõige peaksid sõiduomadused ja pöördemoment paranema.
Millises seisus on tiimi logistikakeskuse Tallinna külje alla kolimine ja täiel määral tööle hakkamine?
Kui rohkem midagi vahele ei tule, on meie kindel plaan, et Saksamaa ralli ajaks oleme valmis seal toimetama. Ehk siis sügisel.
Mida pead silmas ütlusega «kui rohkem midagi vahele ei tule»?
Soovisime alustada varem, kuid ajakava nihkus Hiina valitsuse tõttu paar kuud hilisemaks. Seal otsustas valitsus ühtäkki terasetehaseid sulgeda, mis tähendas meile tooraine saabumise peatumist ja seetõttu ka kõige muu viibimist. Äärmiselt omapärane põhjus, aga ma ei näe selles mingit draamat. Saamegi vahepeal end korralikult valmis panna.
Miks valisid Toyota ja Mäkinen koostööpartneriks Märtini?
Suurele autotootjale Toyotale on äärmiselt oluline ka Jaapani sõitjate koolitamine. Selle tarbeks on välja töötatud üsna keeruline süsteem: arenguprogrammi valitud piloodid Takamoto Katsuta (25) ja Hiroki Arai (30) esinevad MM-etappidel küll Tommi Mäkineni Racingu värvides, kuid reaalselt sõidutab neid Markko Märtini meeskond MM-Motorsport. Ehk teisisõnu: Toyota ja Mäkinen ostavad Märtinilt allhankena teenust.
Et pilt oleks veel kirjum, pole Nipponimaa poegade istumise all sugugi Toyotad, vaid Ford Fiesta R5 masinad. «Kuna meil endil R5 autot pole, lahendasime olukorra sel moel,» selgitas Mäkinen. «Valisime Markko, sest tal on piisavalt kogemusi ja teadmisi nii endise tippsõitja kui ka tiimijuhina, samuti sobivad autod.»
Katsuta ja Arai on endiste rallimeeste pojad. Iseäranis tuntud oli Toshi Arai, kes osales 86 MM-rallil, jõudis Subaru tehasemeeskonda ja tuli kahel etapil neljandaks. Tänavu pani endast aga kõvasti rääkima Katsuta-juunior, kes võttis Rootsi rallil WRC2-sarjas koguni üldvõitu. Korsikal ja ka Portugalis jäädi poodiumist kaugele ning Mäkinen ütles tuleviku kohta: «Ideaalis on programmi eesmärk kasvatada üks Jaapani piloot tehasemeeskonna vääriliseks. Aga oleme kannatlikud, ootame ja vaatame. Võtame aasta korraga. Palju sõltub ka Toyota tehase tahtest ja võimalustest.»